.
Sportovnivozy.cz - inzerce sportovních aut Ráj aut - inzerce nových i ojetých aut

Přestavba zadních lamp z US na EU svícení pro každého!

maxresdefault

Přestavba US zadních lamp na EU svícení: Jak získat separovaný blinkr, oranžovou směrovku a funkční mlhovku

Auta dovezená z USA lákají výbavou i cenou. Přesto má většina z nich jeden společný problém: zadní svítilny nesplňují evropské normy. Červené blinkry, sdílený okruh pro brzdu a směrovku nebo absence zadní mlhovky jsou nejčastější důvody, proč americký vůz při první české STK tvrdě narazí.

Naštěstí existuje elegantní a trvalé řešení – přestavba zadních lamp na evropský standard. Ať už se rozhodneš pro profesionální servis, nebo pro levnější domácí úpravu, výsledek bude nejen legální, ale také bezpečnější a modernější.


Proč přestavbu udělat?

  • Legálnost – Červené blinkry v EU neprojdou. Oranžová směrovka je povinná.

  • Bezpečnost – Oddělený blinkr je lépe viditelný a nezaměňuje se s brzdovým světlem.

  • Plnohodnotné funkce – Zadní mlhové světlo je povinné u všech vozidel provozovaných v EU.

  • Estetika – Mnohé US lampy po úpravě vypadají moderněji, čistěji a evropsky.


Co úprava obnáší?

1. Oddělení směrovky od brzdového světla

US auta používají tzv. „kombinovaný okruh“ – brzda i blinkr svítí v jedné sekci a v červené barvě.
Pro evropskou verzi je nutné:

  • přidat samostatnou komoru nebo LED segment pro blinkr,

  • vytvořit nový kabelový svazek pro směrovku,

  • odpojit původní sdílenou funkci.

2. Změna barvy směrovky na oranžovou

Oranžová (amber) je jediná povolená barva v EU. Lze ji získat:

  • výměnou lampy za EU verzi (pokud existuje),

  • přidáním oranžového LED modulu,

  • osazením oranžové žárovky (u starších modelů).

3. Dodělání zadního mlhového světla

U US aut buď chybí úplně, nebo je integrováno jinak.
Možnosti:

  • doplnění originálního modulu (pokud existuje EU varianta),

  • montáž externí mlhovky pod nárazník,

  • využití volného segmentu v zadní lampě (nejčistší řešení).


Profesionální přestavba – řešení na klíč

Pokud chceš mít jistotu, že vše bude fungovat a projde STK bez starostí, profesionální přestavba je ideální volbou.

Co zahrnuje:

  • kompletní elektroinstalace

  • výrobu nebo 3D tisk držáků / optických modulů

  • programování BCM jednotky (pokud je potřeba)

  • utěsnění, testování, měření

  • vystavení potvrzení pro STK

Výhody:

  • 100% funkčnost a jistota legality

  • čisté, neviditelné zásahy

  • záruka na provedené práce

Nevýhody:

  • vyšší cena (většinou 10 000–16 000 Kč podle typu auta)


Levnější varianta: dopojení svépomocí

Pro zručné majitele, kteří chtějí ušetřit, existují také DIY postupy. Vyžaduje to ovšem určitou znalost elektřiny a pečlivost.

Co budeš potřebovat:

  • relé nebo modul pro oddělení směrovky

  • přídavné kabely a konektory

  • oranžovou žárovku nebo LED modul

  • mlhové světlo (interní nebo externí)

  • základní nářadí a multimeter

Postup v kostce:

  1. Odpojíš sdílený okruh brzdového světla.

  2. Přivedeš nový vodič z předního směrového světla k zadním lampám.

  3. Namontuješ nebo aktivuješ oranžovou směrovku.

  4. Dopojíš mlhovku – ideálně na originální spínač.

  5. Vše důkladně zatěsníš a otestuješ.

Výhody:

  • nižší náklady (8000–12000 Kč)

  • možnost upravit vše podle sebe

Nevýhody:

  • riziko nefunkčního zapojení

  • nutnost mít znalosti elektrotechniky

  • chybějící záruka


Která varianta je nejlepší?

  • Chceš jistotu a nechceš se v tom hrabat? → Profesionální přestavba.

  • Chceš ušetřit a vyznáš se v elektřině? → Svépomocné dopojení.

Obě cesty ti ale umožní splnit hlavní cíl: mít auto z USA plně kompatibilní s evropskou legislativou, bezpečné a připravené na STK.